Wednesday, July 22, 2009

BILIK SUMBER PPDa S'PANCHOR

OBJEKTIF
•Meningkatkan pengetahuan,kefahaman,kemahiran Pendidikan Pencegahan Dadah kepada pelajar, guru -dan kakitangan sekolah supaya dapat mengelakkan diri daripada terjebak dengan dadah.
•Membangunkan modal insan yangmemiliki ketahanan dan jati diri yangtinggi di kalangan pelajar dari segi fizikal/emosi, mental dan rohani.
•Menyediakan alternatif yang berfaedahsupaya dapat menyekat pelajar sekolahdaripada terlibat dengan dadah.
•Membentuk budaya sihat, tingkahlakupositif dan amalan nilai-nilai murni dikalangan pelajar sekolah.
•Melibat dan mewujudkan permuafakatanmasyarakat sekolah dengan masyarakatluar sekolah dalam usaha mencegah dadah.


KUMPULAN SASAR

•Murid
•Guru
•Kakitangan pendidikan
•Ibu bapa / penjaga


STRATEGI

•Pencegahan
•Bimbingan dan Pemulihan
•Pembangunan dan Kemajuan SumberTenaga Manusia
•Penerbitan dan Publisiti
•Penyelidikan dan Penilaian
•Permuafakatan / Penyelarasan

LOKASI BILIK PPDa
Lokasi bilik yang strategik
• Lokasi yang memberi gambaran awal tentang kewujudan bilik sumber PPDa
• Ada "signage “tanda arah
• Menarik minat pengunjung.
• Boleh rujuk rekod lawatan pengunjung.

Mudah dikunjungi
• Tidak dikunci setiap masa
• Mudah dikunjungi oleh semua pihak
• Tidak mempunyai halangan fizikal ke bilik sumber PPDa


SUSUN ATUR
Bilik mempunyai konsep yang menarik
• Wujud konsep dalam pembangunan bilik sumber
• Konsep yang jelas.
• Konsep yang menambahkan kefahaman pengunjung.

Susun atur perabut
• Perabut disusun dengan rapi, kemas dan teratur.
• Serkulasi ruang yang baik
• Penggunaan perabut yang optima.
• Perabut dicat (tidak usang)
Susun atur bahan
• Kombinasi bahan secara kreatif dan menarik
• Susunan yang menarik
• Tidak keterlaluan sehingga menenggelamkan mesej.
• Susunan / hiasan berinformasi.

Pencahayaan dan pengudaraan
• Bilik mempunyai cahaya yang mencukupi
• Serkulasi ruang yang baik dan boleh dikunjungi oleh ramai murid dalam satu-satu masa.
• Peredaran udara yang baik dan tidak melemaskan pengunjung


Keselamatan
• Tiada bahan / barang yang membahayakan
• Tiada barang yang tidak diperlukan
• Peralatan / fizikal yang berkeadaan baik


Kebersihan bilik
• Lantai, dinding, cermin sentiasa bersih
• Mempunyai jadual bertugas menjaga kebersihan.



Kebersihan luar biiik
• Kebersihan luar bilik dijaga.
• Hiasan dan kebersihan luar bilik merupakan sebahagian daripada tugas.

No comments:

Post a Comment